Dag 15

25 mei 2019 - Krokelvdalen, Noorwegen

25 mei

Skittenelv

Vandaag naar Tromso gegaan.

En ja hoor, vandaag ging het gebeuren. Winkelen, wandelen, boten en mensen kijken. Je weet wel, weer naar die Noren kijken in hun korte broek en Marja naar de vrouwen zonder panty’s. Terwijl die daar toch echt verkocht worden, hoor. We hebben in de buurt wat rondgereden in de auto, verwarming aan.

We hebben ons vermaakt als geen ander.

Toen gebeurde er iets waar ik, en jullie misschien ook wel, al dagen op hebben gewacht.

Jawel, we gingen eten in een restaurant. En wat denk je dat er op het menu stond?

RENDIERVLEES.

Vooraf een paddenstoelen soepje. Hoe krijgt die kok het voor elkaar om mijn smaak pappillen op deze manier te strelen. Die Noren kunnen koken als de beste.

En als hoofdgerecht het rendiervlees op twee manieren bereid een stuk wat is gebakken en het andere was stoofvlees. Op de foto lijkt het weinig maar in werkelijkheid was het bord heel groot.

38D99DBC-BCE4-45A5-9288-F3E6A9E23164

D126A33D-797C-45B6-95CD-A4D0A8E9D56D

Wat een delicatesse is dat zeg. Je kan het nergens mee vergelijken, uniek van smaak en textuur (klinkt dit niet alsof het een michelin ster verdient???).

Begeleidt door een goed glas franse wijn. Ééntje maar hoor, dat hakt hier nl. behoorlijk in je vakantiebudget.

En als nagerecht een Sabayon met bramen en frambozen erin. De menukaart begrepen we niet helemaal dus we dachten kom, we laten ons verrassen.

En verrast werden we zeker. Toen het werd geserveerd keken we elkaar aan en zeiden tegelijk “vanillevla hebben ze hier dus ook op de kaart staan”.

We waren enigszins teleurgesteld. We vonden het zelfs geen foto waard. Tot we de eerste hap namen!

Dit was ongelofelijk lekker en overtrof onze stoutste verwachting. Subliem. Onze eerste hap was nonchalant groot. Zo van dan is het snel op, koffie en thee erachteraan en wegwezen.

Na die eerste hap viel ik bijna van mijn stoel op ‘t rendierhuid wat op de vloer uitgespreid lag.

Zo lekker. Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo lang over een toetje gedaan, ik nam steeds kleine hapjes en na elke hap dacht ik weer, wat een smaaksensatie!

Ons uitje van vandaag was goed afgesloten. Dus op naar de camping en nagenieten van deze culinaire ervaring.

Morgen weer verder naar de Lofoten. Ik las dat ze in deze streek de “Kingscrab” uit de Barentszee op het menu hebben staan. Je weet wel, zo’n gigantische krab met ogen die je op het bord aanstaren. Ik staar graag terug maar niet te lang, daarna zal hij worden verorberd.

Ik kan bijna niet wachten tot morgen om te vertrekken.

Tot later.

1. R en R:
    26 mei 2019
    Nou jongens het water liep ons hier in de mond na jullie beschrijving van het eten. Hmmmm
  2. Anjo sterk:
    26 mei 2019
    Hé broertje jullie genieten wel hè.DE REISVERSLAGEN ZIJN ERG LEUK OM TE LEZEN. NOG EEN HELE FIJNE TIJD SAMEN
  3. Mike, Natas Jorai en Chimène:
    Hey Ron & Marja,
    Wat een geweldige verhalen zeg! En prachtige foto's.
    Super leuk dat we mee mogen genieten met jullie via deze reislog😊 geniet nog van de komende avontuurlijke dagen en tot snel💕🤗💕
  4. Regina van wijk:
    26 mei 2019
    Oooh Ron wat geniet ik van jou humor en manier van schrijven !! Eigenlijk moet je daar iets mee doen dacht ik zo ... erg leuk om jullie reis en culinaire ervaringen mee te krijgen. Het is genieten he?! Groetjes van hier uit het iets warmere kikkerlandje
  5. Nel en ger:
    26 mei 2019
    Leuk dat jullie er zo samen van kunnen genieten🥴😘😘
  6. Monique Smit:
    27 mei 2019
    Wij zitten in Zuid-Limburg , en ik heb net je blog gelezen. Echt super leuk en wat hebben jullie a l veel gezien!! Geniet er lekker van samen en tot gauw!!!!
  7. Sylvia v. D.:
    28 mei 2019
    Na deze blog gelezen te hebben kan ik alleen nog maar zeggen: jammie jammie mjam-mjam, mmmmmm, kwijl kwijl 🤤