Dag 26

8 juni 2019 - Osøyro, Noorwegen

5 juni – Bergen

Vandaag een dagje Bergen gepland. Het is daar goed vertoeven. Vooral de wijk “Bryggen” is een leuke wijk aan de haven met authentieke houten huisjes wat ingericht is als een klein winkelcentrum voor de toeristen. Maar wel heel leuk. Hier zagen we aan de haven voor het eerst in de vakantie een marktje. In Zweden en Noorwegen kennen ze geen markten zoals wij dat kennen. Maar dan hebben we het over een markt met misschien maar 10 kraampjes waar van alles te koop is voor de toeristen waaronder rendiervlees, walvis-, rendier- en elandworsten. Ook kaviaar en dat soort dingen.

Na een leuke wandeling door deze stad kwamen we hem tegen hoor, in vol ornaat. Nu denk je misschien wie dan? Het was de koning himself. Ik mocht hem even vasthouden voor een foto.

Nee, niet de echte koning natuurlijk. Het was de koning onder de krabben, de KingsCrab.

38AE4E36-8E1B-4811-A8FF-5F654C0987DB

Drie kilo weegt hij en en kost bijna net zoveel in euro’s.
En zoals ik eerder in mijn blog al zei, die komt nog wel eens op mijn bord te liggen. Nou dat is vandaag gebeurd. Ik ga niet meer zo uitgebreid beschrijven hoe hij smaakte maar het was heeeerlijk.
Marja nam walvisvlees, ook zalig om te eten. Dus je begrijpt, we aten gezellig van elkaars bord om te proeven.

C9D3ACAA-E518-4E89-9674-D6CAAF557BA8

Daarna weer lekker naar de caravan en bij de borrel nog een lekker stukje gerookt rendiervlees gegeten wat we uit Lapland hebben meegenomen. Daarna vroeg naar bed want de dag erna weer een flinke rit voor de boeg richting Oslo. Heel stiekem denken we toch al een beetje “Home sweet home”.

4C392A66-B7B6-4F12-A5A9-96E73C6F24F6

EF2A8F44-FF35-4699-AFFC-E1CD5BD221F7

BD8F2133-7CD2-4F88-A705-FF25175C7EE7

1. Sylvia v. D.:
    10 juni 2019
    Ongelooflijk, wat een krab! Waar ik dan benieuwd naar ben is hoe oud zo'n grote krab is. Ik zag eens op de Albert Kuypmarkt een gigantische donkerbruine vis liggen van meer dan een meter lang en zo'n 60 cm in doorsnee. Een bek met tanden dat 'ie had! Er waren al flinke stukken uitgesneden. Er stond een kaartje bij met de naam van de de vis en dat de vis 115 jaar oud was. Toen vond ik het toch wel erg dat die vis daar zo aangesneden, aangedaan, op die marktkraam lag 😢 Ik had nog nooit zoiets gezien en heb het ook nooit meer gezien. Ik vraag mij nog steeds af hoe ze aan die bejaarde vis gekomen zijn. Misschien per ongeluk in de visnetten gezwommen? Ik vraag mij ook af hoe lekker zo'n oude vis smaakt... De naam van de de vis weet ik niet meer. Nou ja, door jouw foto met de grote krab moest ik aan die gigantische vis denken op de Albert Kuypmsrkt van zo'n 25 jaar geleden.
    Jullie zijn avontuurlijke eters, want ondanks dat ik nieuwsgierig zou zijn, weet ik niet of ik walvisvlees, rendiervlees e.d. door mijn keel zou kunnen krijgen 😨