Dag 25

4 juni 2019 - Osøyro, Noorwegen

4 juni Skjolden – Tysse

Vanmorgen zijn we wat eerder vertrokken dan we normaal doen. Om half tien reden we van de camping af. We wilden vandaag niet zoveel rijden dus gingen we richting Voss waar we rond twee uur zouden arriveren.

Vandaar uit willen we de stad Bergen bezoeken wat een mooie stad moet zijn volgens de verhalen. Door heel Noorwegen zijn honderden zo niet duizenden campings te vinden. Behalve in de omgeving van Voss. Vreemd, want als je de omgeving ziet is het wel een aantal campings waardig.
Dus op een parkeerplaats gegoogeld naar een camping. De dichtbijzijnste camping was nog een uur rijden. Van de ongeveer 300 km die we uiteindelijk hebben gereden hebben we zeker 70 km tunnels doorgereden. Hieronder valt ook de langste tunnel van Noorwegen en zelfs de langste tunnel ter wereld, de Laerdalstunnel van 24,5 km lang. Deze tunnel is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen ’s winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was. Men begon in 1995 met het bouwen van de tunnel en werd op 27 november 2000 geopend. Op de foto’s zie je het nagebootste daglicht in de tunnels dat zorgt voor variatie en om bestuurders wakker te houden. Dat ik dat allemaal weet he? Ja, ja, beter goed gestolen dan slecht verzonnen. Met dank aan Wikipedia.

03004E6C-6F82-4AB9-AD2C-EC4DC1ECD7CF

87AD8917-CD32-4D9E-A5C2-35020DCE59BB

F327B893-6DB9-413C-96D2-A2571E9B9805

54272B6A-B14A-4A4A-840F-88C6E0EE8DC6

F327B893-6DB9-413C-96D2-A2571E9B9805

Maar deze zelfde website vermeld dat Noorwegen ruim 750 km aan tunnels heeft. En dit loopt alleen maar op want onderweg hebben wij vaak gezien dat er hier en daar weer nieuwe tunnels aangelegd worden. Maar een leuk weetje, en dat is wel van mijzelf is dat als je deze 750 km tunnels achter elkaar zou leggen en je de boot afrijdend in Frederikshaven meteen de tunnel in zou rijden er weer uitrijdt in Winschoten, vlakbij Groningen. Gelukkig hoeven we dat niet te doen. Marja is hier wel blij om want die heeft vandaag met haar tunnelvrees niet de leukste dag beleefd.
Via al deze tunnels hebben we weer een leuke camping gevonden voor een paar nachten zodat we op ons gemak Bergen kunnen verkennen.

27509C92-EA03-4B35-A368-529A5D966012

0CC8D2F0-E333-4103-BA55-48B20C4714D6

Vandaag dus een serieuze blog. Hoe dat zo?

martijn

Mijn zoon gaf via “whats app” de opmerking dat hij de helft niet leest omdat hij dit geneuzel al 30 jaar moet aanhoren. Maar hij wil wel de helft van de mos hebben die we gisteren hebben gezocht. Hij leest dus selectief en alles wat voor hem bruikbaar is slaat hij niet over. Martijn, ga volgend jaar maar lekker zelf mos zoeken in Noorwegen!!

1. Je zoon!:
    4 juni 2019
    Hahahahahhaha pannekoek ben je ook! Ik ben blij als mama weer thuis is ;p
  2. Sylvia v. D.:
    5 juni 2019
    Ongelooflijk, 750 km aan tunnels! Hebben jullie geen last gekregen van tunnelvisie? 🤔 Prachtige tunnelfoto's met dat blauwe licht, goed tegen de slaap, maar ook voor mooie foto's 😊 De vakantie van Martijn voor volgend jaar staat al vast lees ik 😁
    Nou, het was weer een leuke blog 😃
    Kun je thuis ook niet gaan bloggen, léúúk, ik lees wel hoor! 🤗