Dag 17

27 mei 2019 - Kleppstad, Noorwegen

27 mei Kleppstad

We werden met regen wakker. Ik hees mij in mijn kleding en liep naar het toilet. Het sanitair is in dit land perfect. Alles erop en eraan.

3EDA73F7-7154-4B63-92B3-690072504683

Toen ik naar het toilet toog zaten de mensen te kijken naar wat ik onder mijn arm had geklemd. Ik hoorde ze denken: dat is geen echte Hollander, hij heeft zijn eigen toiletpapier bij zich. Ik liet ze lekker kijken en gniffelde in mezelf en dacht: ja, maar jullie moeten het met een 1-laags vloeipapiertje zien te redden wat standaard in het toilet hangt . En ik heb mijn eigen rol 3-laags toiletpapier bij me. ik ga natuurlijk niet verder in details treden. Maar het is gewoonweg zachter en niet onbelangrijk, steviger!!!
Afijn, we gingen de dag plannen en besloten wat rond te rijden in de buurt om de omgeving te bekijken.

7E62DCEC-EEEB-4C7F-9799-9F913AE1F46A

Deze eilandjes zijn met elkaar verbonden door bruggen die erg gebogen zijn.

DD6A6163-619B-467C-BC8D-FC220000CB1F

Hiervoor moet je de video bekijken op de videopagina.

94DA44B2-0A68-4CFD-8C82-7C039B1949D0

Wat je hier heel veel ziet is stokvis. Vis die aan stokken hangt te drogen. Ook vissenkoppen worden gedroogd en vermalen tot poeder voor de export naar 3e wereldlanden. Van de goede koppen wordt vissoep gemaakt.

FE07DE7D-37A4-4820-B4D6-D35E6EC79B3B

We stapten de auto uit om foto’s te maken. Dat moest heel snel, wat een stank. Als je dat hebt geroken en gezien wil je nooit meer vissoep eten. In het zuiden kwamen we bij een ferryboot die vanaf het eiland naar het vasteland vaart. De tocht duurt 3.15 uur. Wanneer we terug naar boven rijden naar het vasteland is dat een dag rijden. We kiezen dus voor de boot. Lekker rustig en het is sneller. We hopen vooral ook dat de zee rustig is want zeeziek worden is ook niet alles. Maar als je op dat moment terug denkt aan de vissenkoppen lukt het vast wel om zeeziek te worden.
Terug op de camping eerst weer de overnachtingen betaald en ons caravannetje weer opgezocht tussen alle campers en tandemassercaravans die onze caravan totaal uit het zicht hielden.
Wat hebben ze hier toch grote campers en caravans, niet te geloven.

Morgen weer een relaxdag. Lezen, eten en drinken. Geen alcohol want om 20.30 uur gaan we aan boord van de Ferryboot en ik wil met onze spullen morgen graag “het schip in gaan” en niet “buiten de boot vallen”, in het water. Het is nogal koud hebben ze mij verteld.

1. Sylvia v. D.:
    28 mei 2019
    Weer een prachtig verhaal en foto's 😊