Dag 8

19 mei 2019 - Jokkmokk, Zweden

18 Mei Umeä – Jokkmokk

Ook dit was weer een mooie rit. Onderweg veel gezien langs de weg. Veel elanden gezien en voor onze auto stak een vos de weg over. Onderweg een paar uur gestopt om te kijken bij het natuurgeweld van de Storforsen. Het was echt schitterend. Leuk denken jullie dan maar vertel maar wat het precies is. Wel, het volgende aldus wikipedia:

Storforsen is een stroomversnelling in Zweden. De stroomversnelling bevindt zich in de rivier de Pite älv in het noordelijke landschap Norrbotten, nabij Vidsel ongeveer 40 km ten noordoosten van Älvsbyn. Het gemiddelde debiet is ongeveer 250 m³/s, maar rond midzomer kan dit tot 870 m³ m/s oplopen. Het water verliest 82 meter hoogte over een afstand van 5 km. Vroeger werd de rivier hier gebruikt om boomstammen in te transporteren, maar tegenwoordig is de omgeving een natuurreservaat.

DD2AA67E-532B-4AB0-991D-578FF61EB062

6A84BAB9-BA6A-4668-BDEC-9009CE88BEE8

25402833-ED3B-49DB-94A0-B6D920146080

op de pagina video's staan een paar filmpjes die je een goede indruk geven.

Lekker makkelijk schrijven op deze manier. Beter goed gestolen dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen. Je kunt hier heerlijk picknicken overal staan vuurkorven om te grillen. Een pittoreske plek waar je geen genoeg van kan krijgen.

883C6221-5087-407D-8D01-C0D3150C7B51

Marja ging nog even onderuit en haalde een nat pak. Ik zei nog, volg mij maar dan komt het goed.

Dat deed ze dus niet.

Daarna door naar de camping en wachten tot het donker wordt. Dat duurde te lang want zelfs hier wordt het ’s nachts niet donker laat staan schemer. En dan zitten we nog 800 km verwijderd van de Noordkaap.

36D61347-E9C6-494F-883D-E9DEE374F0EA

Op dit moment was het 00.15 uur en zo bleef het de rest van de nacht.

Dus toch maar naar bed gegaan en af en toe door de gordijnen naar buiten kijken want dit is toch echt een heel bijzondere ervaring.

1. Hans Sterk:
    19 mei 2019
    Mooie foto's. Schitterend land.
  2. R en R:
    20 mei 2019
    Wauw wat een geweldige stroomversnelling lijkt op SU.
  3. Sylvia v. D.:
    28 mei 2019
    Wow, wat prachtig! Ik kan mij voorstellen dat het indrukwekkend is om dat in het echt te zien. Heel apart om mee te maken dat het niet donker wordt.