Dag 10

22 mei 2019 - Hammerfest, Noorwegen

20 Mei

Jokkmokk – Karesuondo

Na een goede nachtrust dachten we op tijd te kunnen vertrekken. Ware het niet dat we nog op zoek gingen naar een rendierhuid wat veel tijd in beslag nam. Wordt het een witte, wordt het een bruine of één met beide kleuren. Is hij bedoeld voor binnen, buiten of beide. Één met inhoud of zonder inhoud. Want elke soort wordt anders behandeld. Onze rendierhuid is een speciale huid. Hij is van Rudolf en voelt heerlijk zacht aan. Wij kozen voor een huid zonder inhoud. De verkoper tipte ons dat een huid met inhoud gevoerd moet worden en zelfs zomaar kan weglopen. Dan moet ik thuis een hek maken e.d. Daar heb ik geen zin in.

Vervolgens word ik dan toch weer verschrikkelijk nieuwsgierig naar de inhoud van een rendier en vraag me af hoe dat beest smaakt. Ik vond een winkel waar ik mocht proeven. Gedroogd vlees en gerookt vlees. Maar wat was wat dat lekker zeg, een echte delicatesse.

Oh ja, ik moet nog even iets recht zetten. Gisteren meldde ik dat de rendieren van een boer zijn maar dat blijkt niet zo te zijn blijkt na enkele keren navragen bij de Sami’s. ze zijn echt in het wild te vinden alhoewel het heel vriendelijke beesten zijn.

Helaas kan ik geen video plaatsen maar ze lopen hier echt midden op de weg en over de camping.

Eind van de dag hebben we weer een camping gezocht. We vonden er één met een heel vriendelijke beheerder. Één waarvan je denkt, heb je een tik van de mallemolen gehad of heb je je ooit verslikt in een stuk rendiervlees. Toen ik vroeg of er op de camping ook WiFi was antwoorde hij “you allready have a wievie” waarna ik hem verbaasd aankeek. Hij wees vervolgens naar Marja en zei dat zij op het moment het enige “wievie” was voor mij.

4F2B98A2-B286-4D58-AE55-ACA5DF86834B

Het werd voor mij zo langzamerhand duidelijk dat er geen “echte” wifi aanwezig was en dat je die man met een korreltje zout moet nemen. Hij stapte weer op z’n tractor en reed weg. Mij onthutst achterlatend. Wat moet je met zo iemand?

A70A6DA0-9882-4948-B4CE-37CC362A4941

De camping was gelegen aan een rivier bij een brug. We gaan morgen de brug over en dan zijn we meteen in Finland.

1. Hennie:
    22 mei 2019
    Wat leuk wat jullie allemaal schrijven wat een ondernemende tocht. Geweldig. Gr Hennie